Mambo! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Daphne Visser - WaarBenJij.nu Mambo! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Daphne Visser - WaarBenJij.nu

Mambo!

Door: daphnevisser

Blijf op de hoogte en volg Daphne

15 December 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve allemaal,

Wat lijkt het alweer lang geleden dat we in Zambia waren! We zijn nu ongeveer een week in Tanzania en het is hier heerlijk!
Het is wel weer even wennen in een vreemd land. Zijn we net een beetje gewend aan het Bemba, spreken ze hier Swahili.
Het is een erg lastige taal, wat nergens op lijkt. Maar we zijn inmiddels er wel achter wat de begroeting is, dus we komen al een heel eind ;)

Even een korte update van de afgelopen week in Tanzania!

De treinreis
Dinsdag op woensdagnacht zijn met de trein naar Tanzania vertrokken. Helaas ging dit iets minder soepel dan we hadden gedacht. Er was een fout met onze boeking gemaakt, waardoor we geen tickets hadden voor de trein. Daar sta je dan midden in de nacht op een groot treinstation! We kregen het advies om een derde klas ticket te kopen. Volgens deze meneer konden we ons ticket in de trein upgraden naar de eerste klas. Dat zou erg fijn zijn, want het was een treinreis van ongeveer 36 uur. In de trein ging een meneer voor ons kijken, maar er was geen plek in de eerste klas. Dat is balen! We werden in het restaurant achtergelaten met de mededeling dat we in Nakonde (de grens van Zambia en Tanzania) konden verplaatsen naar de eerste klas. Daar zit je dan midden in de nacht in het restaurant. We hebben een poging gedaan om toch te slapen, daar waren we wel aan toe om half vier snachts! Om tien uur waren we in Nakonde en konden we verplaatsen naar de tweede klas. Dit was prima te doen, het was een klein hokje met 6 bedden. De treinreis was vanaf nu een stuk relaxter! We konden lekker slapen en de tijd ging een stuk sneller. Vanaf het moment dat we Tanzania in waren gereden, viel het mij op dat het een heel ander land is dan Zambia. Tanzania heeft veel bergen en het heeft een tropisch klimaat. Er staan heel veel palmbomen en we merkten ook dat de luchtvochtigheid hier een stuk hoger is. Het leuke van de treinrit was dat we een hoop van het landschap zagen.
Onderweg reden we door een national park. Wij hingen al gelijk met de hoofden uit het raam op zoek naar dieren. Het duurde even, maar uiteindelijk zijn wel veel dieren tegengekomen! Apen, giraffen, olifanten, zwijnen, buffels en heel veel impala's. Na een lange treinrit kwamen we 's avonds aan in Dar es Salaam. Eindelijk we zijn er!

Mikadi beach
Dit is de lodge waar we de eerste week verbleven. Het is echt prachtig hier, nog mooier dan ik mij heb voorgesteld! We slapen in een banda wat op het strand staat. Wanneer we ons hutje uitstappen staan we met onze voeten in het zand. Mikadi beach ligt aan een prachtig blauwe zee. De lodge is erg leuk ingericht. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik zal een hoop foto's maken!
We vervoeren ons hier met de tuctuc. Geweldige karretjes zijn het, die overal doorheen crossen!

Het ziekenhuis
Helaas is de eerste week niet heel soepel verlopen! De maandag voordat we weggingen kreeg nadine een dikke voet. De paar dagen treinreis maakte het er niet beter op. Haar voet zette steeds meer op en kreeg een paarse kleur. We zijn vrijdag naar het ziekenhuis gegaan. Het was gelukkig een erg goed ziekenhuis! De dokter stelde vast dat ze cellulite in haar voet heeft. En nee het is niet het cellulite wat wij kennen, maar het is een ontsteking in de voet ;) Nadine kreeg antibiotica ingespoten en moest zaterdag terugkomen in het ziekenhuis. De dokters stelden zaterdag vast dat ze moest blijven in het ziekenhuis. Gelukkig waren we hier al een beetje vanuit gegaan, en had ze haar slaapspullen meegenomen. Stiekem waren Kirsty en ik wel een beetje jaloers op haar kamer. Wat een luxe! Een grote kamer met douche, wc, een bed (!), tv, een bank en zelf een balkon met uitzicht op zee! Gelukkig kon Nadine erg om haar voet lachen en maakte zich absoluut geen zorgen. Ze moest veel rust houden en kreeg een paar keer per dag antibiotica via het infuus.
Wij hadden verwacht dat ze minimaal een aantal dagen moest blijven, maar gelukkig werden we de volgende ochtend opgebeld dat ze naar huis mocht! De rust en de antibiotica hebben goed zijn werk gedaan!

Uitstapjes
Omdat Nadine zondag uit het ziekenhuis was gekomen, vonden we het tijd om wat leuke dingen te gaan doen! Maandag hadden we een snorkeltripje geboekt. We gingen 's ochtends vroeg met de boot weg. De boot vaarde naar een prachtig onbewoond eiland. We hebben hier een rondje over het eiland gelopen. We kwamen een hoop tegen op het strand. Vooral veel krabben, koraal, zeesterren etc.
Hierna zijn we weer op te boot gestapt om te gaan snorkelen. En ik moet zeggen dat is best lastig op de zee met veel golven! Bij elke golf kwam er water in de snorkel. Doordat de zee heel wild was, zagen we weinig vissen. Was erg jammer, maar we hebben in ieder geval even kunnen oefenen met snorkelen! Hierna hebben we geluncht op het eiland. En zoals je het hier niet verwacht, begon het opeens te plensen! Daar zit je dan op een bountyeiland in je bikini in de regen! Gelukkig was het maar voor even en toen de zon doorbrak werd het gelijk weer warm. Na nog even op het eiland te hebben gerelaxed zijn we terug gevaren naar het vaste land.
Dinsdag hadden we bij dezelfde organisatie een kanotocht door de mangrove geboekt. Gisteren werd ons nadrukkelijk verteld dat we om negen uur zouden vertrekken. De kano's werden naar de zee getilt. Dat is nog best lastig, vanaf de kant de zee op varen! Gelukkig ben ik niet omgeslagen. Verder op zee hadden we een stuk minder last van de golven. Na een tijdje te hebben gevaren werd de zee steeds ondieper en ondieper. Op een gegeven moment konden we niet eens meer peddelen zonder dat we een lading zand meeschepte. De mannen die met ons meewaren stuurden ons naar de kant. Ze vertelden ons dat het in de ochtend altijd laag water is en dat er ook geen water in de mangrove is. Lekker is dat! Ik snap er nog steeds niks van waarom ze deze tripjes in de ochtend aanbieden. Ze stelden voor om naar de mangrove te wandelen. Dat leek ons niet zo'n goed plan, aangezien Nadine haar voet nog niet helemaal hersteld was. We stelden voor om dan maar weer terug te gaan naar het strand. Echt heel erg balen. Hadden we ons verheugd op een leuk tripje, is het uiteindelijk in het water gevallen! Gelukkig hebben we wel een deel van ons geld terug gekregen.

Safari
Het heeft ons wat moeite gekost om een safari te vinden, maar het is ons uiteindelijk gelukt! Het plan was dat ik met Nadine vanaf hier verder ga. Kirsty gaat naar Zanzibar toe om vervolgens rond de kerstperiode haar familie op te halen in Dar es Salaam. Nadine en ik wilde een safari doen op de Serengeti. Drie dagen en lekker low budget. Een meneer zou alles voor ons uitzoeken en regelen voor ons. We hadden extra benadrukt dat het echt low budget moest zijn. De volgende dag kwam hij aan met een campingsafari op de Serengeti voor drie dagen voor maar liefst 1100 dollar per persoon! Hmm dat was niet helemaal wat we in gedachte hadden!
Het is allemaal heel erg duur rond deze periode en vooral op de Serengeti. We hebben in Mikadi gevraagd wat nog meer leuke, betaalbare safari's zijn. Uiteindelijk hebben we nu een safari geboekt van vrijdag tot zondag in Selous national park. We zullen hier een boot, auto en wandelsafari gaan doen, voor een veel acceptabelere prijs!

Dat was het tot zover in Tanzania! Tot over 25 dagen!!!

Liefs daphne

Ps. mijn nieuwe tanzaniaanse nummer is: +255687880287

• 15 December 2011 - 09:47

Laura:

He Daphne,
    Wat gaaf om allemaal te lezen zeg! Zo te zien maken jullie iedere keer weer een hoop mee!! Lekker gaan genieten van Tanzania en het mooie weer.. Gaat je denk over 25 dagen wel tegenvallen in NL!
    Ben iig erg benieuwd naar al je verhalen en foto's!
    Veel plezier nog even!!

xxx Lau

• 15 December 2011 - 10:14

Hillie:

Wat maak je toch weer veel mee zo'n eerste week. Geniet optimaal van deze tijd, het is zo voorbij.
    Veel liefs van ons en fijne feestdagen.

• 18 December 2011 - 09:20

Hans:

Wat heeft de tijd gevlogen, nog net iets meer als 3 weken en je staat weer op Nederlandse bodem. Op dit moment schijnt de zon volop maar in de verte hangen de wolken die ervoor zorgen dat de dag wellicht anders eindigt dan deze begonnen is. Vandaag de wandel safari, hopelijk is het voor Nadine mede door haar voet niet al te zwaar, waardoor deze dag net zo leuk wordt als de afgelopen dagen van je boot- en jeepsafari. In elk geval heb je nog lekker een week of 3 om verder te genieten in een mooie omgeving met prettige temperaturen. Groeten van ons

• 20 December 2011 - 19:46

Linda:

Ha wat een verhaal weer, heerlijk om van te genieten hier lui op de bank met de kachel aan......
    Grappig om van jou ook te lezen dat het daar een stelletje afzetters kunnen zijn, dat heb ik van mijn vriendin in Lusaka ook meerdere keren gehoord. (je mist een wieldop, pikken ze er nog één bij een stoplicht, die bieden ze je te koop aan, koop je je eigen wieldop, heb je er nog steeds maar 3.....)
    Ik ben blij dat die voet weer beter is geworden!
    Nou Daphne, geniet nog lekker de komende paar weken.
    Moet je voor school nog een presentatie van je reis houden? Dat kan ook best wel in het Diac, we hebben een mooi auditorium met een beamer, kom je foto's maar laten zien en vertel......geven wij wel een cijfer ;-)
    Groetjes van nou ja je weet wel, die collega....