Daar zijn we dan! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Daphne Visser - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Daphne Visser - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan!

Door: daphnevisser

Blijf op de hoogte en volg Daphne

28 September 2011 | Zambia, Lusaka

Lieve allemaal,
We kunnen hier in Lusaka nog even heerlijk van de luxe genieten. Ik zit nu dan ook lekker met een cocktail, op de veranda het eerste berichtje vanuit Zambia te schrijven.

Laten we bij het begin beginnen. Zondagochtendvroeg ging de wekker. Gelukkig vielen de zenuwen mee en heb ik het laatste nachtje heerlijk geslapen. Het eerste gevoel bij het opstaan was vooral dat ik niet kon wachten en er erg veel zin in heb!
We vlogen eerst naar Nairobi, hadden hier een overstap en zouden daarna doorvliegen naar Zambia. Helaas was deze aansluiting niet heel relaxed, we moesten namelijk twaalf uur wachten. Gelukkig is het 's nachts op de luchthaven heel rustig, waardoor we al snel een aantal stoelen hadden bemachtigd om de nacht op door te brengen. Achter ons was een Nairobiaans meisje zich kosteloos aan het vermaken door geblindoekt langs de stoelen te lopen. Heerlijk moet dat zijn geweest voor de vader. Hij lag lekker te slapen op de stoelen, terwijl zijn kind zichzelf kon vermaken. Al snel kreeg ze onze aandacht, hierdoor ging voor ons de tijd ook veel sneller! Sjaaltje overgooien, met handpoppen spelen, vlechten maken in het haar en uiteindelijk heeft ze ook meegedaan met ons spelletje uno. Erg gezellig was dit! Maar uiteindelijk werden we allemaal erg moe en gingen we een poging doen om te slapen op de grond. Hoe comfortabel het bij andere Afrikaanse mensen eruit zag, zo niet comfortabel was het slapen. Ik heb dan ook niet kunnen slapen en was erg blij dat ons vliegtuig 's ochtends klaar stond! Na een paar uur vliegen waren we in Zambia! We zouden opgehaald worden door Lusaka backpackers hostel, maar toen we door de douane aankwamen stond er helaas niemand op ons te wachten. Haha daar moeten we denk ik nog even aan gaan wennen hier in Afrika! Gelukkig stonden er veel taxi's te springen om ons mee te nemen naar het hostel. We lopen met al onze bagage naar de auto van de taxichauffeur. De auto is iets kleiner dan gedacht en als we naar al onze spullen kijken beginnen we toch te twijfelen of het er wel in past. Er wordt ons al een tweede taxi aangeboden, maar wij zijn natuurlijk niet voor niets Nederlanders, we proberen alle spullen in een taxi te stoppen inclusief onszelf. En met de koffers op schoot is dat aardig gelukt! Het hostel waar we de eerste nachten zullen verblijven is prima en het heeft zelfs een klein zwembadje. Na een drankje te hebben gedronken besloten we om Lusaka maar eens te gaan verkennen! We zijn naar een grote shoppingmall gelopen. Het is even wennen lopen langs de kant van de weg, vooral omdat ze hier links rijden. De shoppingmall is ontzettend groot, dat had ik niet gedacht! Ze hebben er echt alles. Heel veel eettentjes, kledingwinkels, supermarkten, telefoonwinkels etc. We hebben de eerste benodigde dingen gekocht en heerlijk gegeten in een restaurantje. Daarna hebben we snel ons bed opgezocht, daar waren we wel aan toe na die lange reis!

Vandaag wilden we heel graag Lusaka ook van een andere kant zien. En besloten we om naar een lokale markt te gaan. Het was even zoeken, maar het was duidelijk dat we het gevonden hadden. Volgens mij komen hier niet vaak blanken, want in vergelijking met gisteren in de shoppingmall worden we hier wel vreemd aangekeken. De mensen op de markt zijn erg vriendelijk en het is leuk om Lusaka zo van de andere kant te zien. Naast de markt staat een klein schooltje en we besluiten om daar naar binnen te lopen. We zijn namelijk erg benieuwd hoe het schooltje eruit ziet! We worden ontzettend vriendelijk onthaald door een lerares en ze laat trots de school zien. Het is leuk om te zien dat zelfs de allerjongste kinderen hier les krijgen. De jongste op de school is 2 jaar oud! Toen ze de school had laten zien verzamelden alle kinderen zich bij elkaar en hebben we liedjes met ze gezongen. Wij eerst een Nederlands liedje en zij daarna een Zambiaans liedje. De kinderen zijn erg enthousiast.
De lerares was aardig en vroeg of we nog meer van de omgeving wilden zien. Omdat Kirsty en Nadine verpleegkunde studeren hebben we aan haar gevraagd of er in de buurt een kliniek was. Naast de school staat een private clinic en de man hiervan ontving ons vriendelijk. Het is een heel klein kliniekje voor de lokale bevolking. Er zijn twee kamers. In de eerste kamer staat een bureau en hangt er een weegschaal voor de baby's. In de andere kamer staat een bed en een koelkast. In deze koelkast staan de vaccinaties. Ook hangt er op de muur een prijslijst. In onze ogen zijn deze prijzen niet zo hoog, maar voor de lokale bevolking zal het veel geld zijn. De man wordt steeds enthousiaster in het vertellen over zijn kliniek. Ik ben benieuwd of de kliniek in Kalwala's village vergelijkbaar is met deze kliniek.

Na dit gezien te hebben besloten we om weer terug te gaan naar de shoppingmall, voor nog wat boodschappen. Op school hebben we goed geleerd onderhandelen en dat wilden wij dan nu ook gaan uittesten bij de taxi chauffeur. Zal hij ons voor 20.000 kwachaa naar de shoppingmall brengen? Eerst gaat hij er niet mee akkoord, totdat wij weglopen. Hij wil ons toch wel voor 20.000 kwachaa brengen! Het moet de geluksdag zijn geweest van deze meneer, want dit taxiritje werd ons onbewust een stuk duurder dan we gedacht hadden. Ik ben namelijk zo stom geweest om mijn fotocamera in zijn taxi te laten liggen. Heel erg balen! Gelukkig had ik nog niet zo heel veel foto's gemaakt! We zijn deze middag gelijk op zoek gegaan naar een andere dus ik kan weer foto's maken van Zambia!
Morgen is onze laatste dag in Lusaka voordat we naar het noorden gaan. Ik ben benieuwd hoe het in het noorden zal zijn. Ik denk heel anders als in Lusaka!
Tot nu toe heb ik het erg naar mijn zin en ik kijk uit naar de tijd die nog komen gaat!

Veel liefs uit Zambia!

PS. Mijn Zambiaanse telefoonnummer is: +260971818720

• 28 September 2011 - 07:23

Joanne:

Leuk daph al gelijk een berichtje! Wat hebben jullie nu al veel gezien! Geniet nog even van de luxe en dan een goeie reis naar het noorden (hoorde dat dat ook wel een lange zit wordt..) i'm proud of u! xx

• 28 September 2011 - 07:34

Denise:

Hoi Daphne! Wat leuk om zo snel al een berichtje van je te lezen. Zo te lezen gaat het je tot nu toe allemaal goed. Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen! Succes met de reis en tot snel! xxx

• 28 September 2011 - 11:14

Arie Van Kooten:

Hoi Daphne, goed om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn. Zojuist heb ik Nykle een mailtje gestuurd met telefoonnummers van mijn familie in Zambia en een kaartje van de omgeving van Kalwala's Village. Hebben de andere drie ook een waarbenjijnu blog? Veel succes!

• 28 September 2011 - 15:18

Cindy:

Hoi Daph! Had ik niet verwacht, zo snel een berichtje, leuk om nu al wat te kunnen lezen. Hopelijk heb je mijn sms zaterdag nog ontvangen. HEEL veel plezier, geniet ervan en neem alle ervaringen maar goed in je op. Liefs, Cindy.

• 28 September 2011 - 15:42

Mama:

Lieve daphne, fijn dat je al zo snel een stukje hebt kunnen schrijven over je eerste ervaringen in Zambia, geniet nog maar even van de luxe in Lusaka voordat je verder reist naar Kalwala's village, heel veel succes met de reis er naar toe en geniet vooral van alles wat je meemaakt!!
    Liefs en een dikke kus xxx Mama

• 29 September 2011 - 17:02

Jennifer:

Oo Daphne, wat balen van je camera! Gelukkig stonden er nog niet veel foto's op. Gelukkig dat de rest wel goed gaat. Geniet ervan! Liefs Jennifer

• 29 September 2011 - 20:00

Henny:

Tja, dat fototoestel weet wat bij jou. ;-)
    Jammer, maar gelukkig kon je nog een nieuwe kopen.
    Leuk zo'n onverwacht een school en kliniek bezoeken. Zo zie je meteen toch wat wij zo normaal vinden toch niet zo normaal altijd is. Wij wensen jullie en vooral jou natuurlijk heel veel plezier en succes!!!

• 30 September 2011 - 10:46

Linda:

Hoi Daphne, ik ben een collega van je moeder in het Diac. Leuk om zo je belevenissen te volgen. Stoer hoor dat jullie zo een school binnen stappen en dan zo gastvrij ontvangen worden!
    Veel plezier in Zambia, ik ben er nog nooit geweest maar heb een vriendin in Lusaka wonen dus ik hoor nog wel eens wat........
    Groetjes
    Linda

• 01 Oktober 2011 - 11:10

Chris Hendriks:

Hi Daphne, Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Goede reis naar het noorden! Groetjes, Chris (van de notebooks).